Košarica Narudžba

Smokve i suhe šljive

25.02.2012
M. Šimović
Smokve i suhe šljive imaju i nutritivnu i zdravstvenu vrijednost. Izvrstan su izvor brojnih nutrijenata, a u kombinaciji s orašastim plodovima mogu poslužiti kao idealan međuobrok.

 Biblijski cvijet kao moderna funkcionalna hrana

 
Već tisućljećima smokve čine dio tipične zdrave mediteranske prehrane. Uz bogatu povijest, legende koje se vežu uz njih i neiscrpne kulinarske primjene, smokve su i u žarištu brojnih znanstvenih istraživanja. Naime, kao izvanredan izvor prehrambenih vlakana, minerala i polifenola, razmatraju se kao namirnica povoljna za zdravlje i potencijalna pomoć u prevenciji i terapiji bolesti današnjice.
Istraživanja su pokazala da su iznimno bogat izvor polifenola, i to znatno bogatiji od, primjerice, jabuke, borovnice, grožđa, naranče, šljive i jagode, pa čak i od namirnica koje se smatraju izrazito bogatima polifenolima, poput crnoga vina i čaja. 
Sadrže i biljne sterole, kojima je dokazano povoljno djelovanje na razinu kolesterola u krvi. Biljni steroli (poput stigmasterola i lanosterola sadržanih u smokvama) vežu se na molekule kolesterola u crijevima i tako ometaju njegovu apsorpciju.
U smokvama su pronađeni i spojevi s potencijalnim antikarcinogenim djelovanjem - benzaldehid i kumarini. Ti spojevi ispitivani su u znanstvenim studijama, a rezultati su obećavajući, osobito kad je riječ o karcinomu prostate, kože i skvamoznih stanica.
 
Nutritivna vrijednost - I svježe i suhe smokve vrlo su bogate mineralima, posebice kalcijem, magnezijem i kalijem. Sadržaj kalcija višestruko je viši u suhim smokvama te se stoga razmatraju kao važan nemliječni izvor kalcija. Iznimno su bogat izvor prehrambenih vlakana, a visok udio čine vlakna topljiva u vodi. Ta vrsta vlakana pomaže pri sniženju razine glukoze i kolesterola u krvi, a ujedno povoljno djeluje na regulaciju probave. Bogate su i brojnim fitokemikalijama, posebice beta-karotenom, polifenolima, antocijaninima i biljnim sterolima. 
 
Zdravstvene blagodati - Redovita konzumacija smokava povoljno djeluje na kardiovaskularno zdravlje. Mnogo je razloga koji govore u prilog tome. Primjerice, bogatstvo polifenola sa snažnim antioksidativnim djelovanjem štiti LDL lipoproteine od oksidacije i tako prevenira aterosklerozu. Visok udio kalija djeluje povoljno na regulaciju krvnog tlaka, a topljiva vlakna i biljni steroli na razinu kolesterola u krvi. Prehrambena vlakna iz ploda smokve imaju antidijabetičko djelovanje, kao i smokvini listovi. Iako ne zvuče jestivo, u nekim kulturama smokvini listovi doista su sastavni dio jelovnika. Zbog niza molekula koje posjeduju, smokve imaju i potencijalno antikarcinogeno djelovanje. 
Suhe smokve izvrstan su izvor brojnih nutrijenata i ujedno praktičan i nutritivno vrijedan obrok za sportaše rekreativce i profesionalce, a u kombinaciji s orašastim plodovima mogu poslužiti kao idealan međuobrok. Međutim, suho voće čini manje od jedan posto konzumirane količine voća, zbog čega stručnjaci preporučuju veću zastupljenost u prehrani jer su važan izvor antioksidansa i prehrambenih vlakana.
 
Smežurana, ali vrlo korisna
 
Suhe šljive izrazito su korisna namirnica koja nepravedno ne uživa veliku popularnost jer joj smežuran, naboran i tamnoljubičasti "outfit" ne ide pretjerano u korist. Za njima se uglavnom poseže u svrhu olakšavanja zatvora i stoga na njih mnogi gledaju kao na nužno zlo. Ipak, imaju mnogostranu primjenu u kulinarstvu, a zaslužuju i veću pažnju zbog svojeg nutritivnog sastava. 
Suhe šljive sadrže brojne važne nutrijente, uključujući kalij, magnezij i bor, te imaju visoku antioksidativnu aktivnost, zbog čega se i vjeruje da imaju tako povoljan učinak na zdravlje. Ovaj plod u žarištu je znanstvenih istraživanja zbog jedinstvena sadržaja fitonutrijenata, posebice neoklorogenske i klorogenske kiseline. Te tvari, podrijetlom iz šljiva, klasificiraju se kao fenoli, a njihova antioksidativna svojstva dobro su dokumentirana. Povoljno djelovanje sastoji se u neutralizaciji izrazito reaktivnih slobodnih radikala, a dokazano im je i preventivno djelovanje na očuvanje strukture tjelesnih lipida. Na taj način namirnica pomaže u očuvanju membrana, neurona i stijenki krvnih žila. 
Uz to što antioksidansi iz suhih šljiva štite naše tjelesne strukture, mogu biti jednako učinkoviti pri konzerviranju prehrambenih proizvoda. Teksaški znanstvenici eksperimentirali su sa suhim šljivama i šljivinim sokom u različitim vrstama mesnih proizvoda, poput prethodno kuhanih svinjskih kobasica, pečene govedine i šunke. Otkrili su da najbolje antioksidativno djelovanje suhe šljive imaju u prethodno skuhanim i neusoljenim proizvodima. Antioksidansi iz šljiva usporavaju oksidaciju masnih kiselina i stoga bi mogli zamijeniti neke sintetske aditive koji se koriste za konzerviranje mesnih proizvoda. Suhe šljive mogu poboljšati i okus nekih vrsta kobasica, a dodaju se u dovoljno malim količinama da takvi proizvodi nemaju laksativan učinak.
 
Nutritivna svojstva - Tijekom procesa sušenja šljive zadržavaju sve vrijedne vitamine i minerale te su vrijedan izvor energije u malom pakiranju. Osim što sadrže vitamine A, C, B1, B2, B6 i E te brojne fitokemikalije, ujedno su izvor minerala kalcija, željeza, kalija i prehrambenih vlakana. Znanstvene studije upozorile su na veću apsorpciju željeza kod redovite konzumacije svježih i suhih šljiva, što se pripisuje vitaminu C koji se uz željezo nalazi u tom plodu. 
Ljekovita svojstva - Na policama ljekarni nalaze se brojni pripravci koji pomažu kod zatvora. Međutim, dodatak pet suhih šljiva dnevnoj prehrani može biti jednako učinkovit ili učinkovitiji od cijelog niza pripravaka. Suhe šljive sadrže čak tri sastojka koja pridonose pravilnoj probavi. Za početak, imaju visok udio netopljivih prehrambenih vlakana, koja su vjerojatno ključ prevencije zatvora. Netopljiva vlakna ne mogu se razgraditi u probavnom sustavu, pa u njemu ostaju, apsorbiraju vodu i čine feces voluminoznijim, što mu olakšava prolaz kroz crijevo. Nadalje, sadrže sorbitol, prirodni šećer koji također ima sposobnost upijanja vode i na taj način pomaže u otklanjanju zavora. Treći važan sastojak je dihidroksifenil-isatin, tvar koja potiče kontrakcije crijeva, što je esencijalan proces za redovito pražnjenje crijeva. 
Nedavno provedena studija u Finskoj na 40 osoba starijih od 75 godina koji pate od blagog zatvora pokazala je da svakodnevno konzumiranje šalice jogurta sa suhim šljivama i lanenim sjemenkama ublažava simptome zatvora i povećava učestalost pražnjenja crijeva. 
Osim dobro poznatog i prokušanog recepta za otklanjanje zatvora, znanstvenici razmatraju konzumaciju suhih šljiva i kao ukusnu mjeru prevencije osteoporoze. Istraživači sa Sveučilišta u Oklahomi na životinjskom modelu su pokazali da konzumacija suhih šljiva ima velik utjecaj na metabolizam kostiju i sprječava gubitak koštane mase. 
Zbog sadržaja antioksidansa i neprobavljivih prehrambenih vlakana, suhe šljive imaju i povoljan učinak na zdravlje srca i krvnih žila, a neke preliminarne studije pokazale su da bi mogle biti korisne i za prevenciju karcinoma kolona i dojke.
 
 
 
Da bi mogao komentirati moraš se registrirati,
ako već imaš račun prijavi se! Registracija | Prijava

PREPORUČUJEMO