Košarica Narudžba

Pravilna prehrana potiče plodnost

29.11.2010
M. Šimović
Uravnotežena i cjelovita prehrana, bogato i pravilno nadopunjena hranjivim tvarima koje djeluju na reproduktivni sustav, može pomoći protiv neplodnosti i kod žena i kod muškaraca.

 U mnogim je slučajevima za rješavanje problema neplodnosti dovoljno poboljšati prehranu.

Folna kiselina 

Folna kiselina, folacin ili vitamin B9 jedan je od vitamina B skupine koji potiče izlučivanje estrogena, proizvodnju ženskih spolnih stanica i ovulaciju. Zajedno s vitaminom B12 sudjeluje u sintetiziranju nukleinskih kiselina (DNK) i nekih aminokiselina, a s vitaminima B6  i B12 poboljšava funkciju spolnih žlijezda i kod žena i kod muškaraca.

Najbolji izvori: pivski kvasac, soja, pšenične klice, integralne žitarice, mahunarke, šparoge, brokula, krumpir, zeleno lisnato povrće, pileća jetra, žumanjak, banane.

 

Vitamin A

Vitamin A jača imunitet, štiti od infekcija i snažan je antioksidans. Važan je za reprodukcijski sustav, a kod muškaraca i neophodan za proizvodnju spermija. Zato mnogi alkoholičari pate od neplodnosti jer alkohol smeta pretvaranju provitamina A u njegov aktivni oblik u testisima.

Najbolji izvori: riblje ulje-nerafinirano, hladno prešano biljno ulje, žuto i crveno voće, žuto, crveno i zeleno povrće, zeleno lisnato povrće, mahunarke, žumanjak, mlijeko i mliječni proizvodi.

 

Vitamin C

Osim što djeluje kao antioksidans i štiti spolne stanice od oštećenja, vitamin C je veoma važan za normalan rad nadbubrežnih žlijezda i izlučivanje hormona koji stimuliraju testise i jajnike na proizvodnju spolnih stanica. Osim toga, vitamin C pomaže i pri iskorištavanju željeza koje također djeluje na plodnost.

Najbolji izvori: jagode, papaja, kivi, naranča, grejpfrut, dinja, mango, šipak, crvena ili zelena paprika, brokula, zeleno lisnato povrće, slatki krumpir.

 

Vitamin E

Vitamin E potiče proizvodnju hormona nadbubrežnih žlijezda kao i izlučivanje spolnih hormona i hormona hipofize koji izravno djeluju na spolne žlijezde. Osim toga, vitamin E štiti spolne stanice od oštećenja od strane slobodnih radikala i tako pozitivno djeluje na neplodnost kod oba spola.

Najbolji izvori: pšenične klice, hladno prešana biljna ulja, integralne žitarice, soja, leća, grah, zeleno lisnato povrće, jaja.

 

Cink

Cink je važan element u tragovima koji se nalazi u svakoj tjelesnoj stanici i obavlja brojne korisne funkcije. Sastavni je dio spolnih hormona i neophodno je potreban za pravilan rad spolnih žlijezda i sazrijevanje spolnih stanica. Već mali nedostatak cinka u tijelu može uzrokovati usporeno sazrijevanje spolnih stanica i neplodnost, a kod muškaraca i spolnu nemoć.

Najbolji izvori: meso, perad, riba, zob, gljive, pivski kvasac, bučine sjemenke, orašasti plodovi, mahunarke, žumanjak, pelud.

 

Željezo

Neplodnost kod žena može uzrokovati i manjak željeza. Željezo je neophodno za proizvodnju ženskih spolnih stanica i ovulaciju. Ima ga u hrani životinjskog i biljnog porijekla, ali što je veći unos željeza iz hrane životinjskog porijekla, rizik od neplodnosti je manji.

Najbolji izvori: konjsko meso, svinjska i pileća jetra, krvavica, riblja ikra, lignje, proso, zob, soja, tofu, slanutak, čičoka, bijeli grah.

 

Esencijalne aminokiseline

Esencijalne aminokiseline su aminokiseline koje ne mogu nastati u tijelu već ih unosimo hranom. One su osnova za proizvodnju prostaglandina-spojeva nalik hormonima koji stimuliraju i kontroliraju izlučivanje spolnih hormona i nastanak spolnih stanica. Istraživanja su pokazala da njihovo pomanjkanje može uzrokovati neplodnost.

Najbolji izvori: nerafinirana hladna prešana biljna ulja-šafranovo, sojino, kikirikijevo, sirove suncokretove sjemenke, - iz prehrane izbaciti margarin i rafinirana ulja

 

Carnitin

Carnitin je aminokiselina koja se sastoji od dvije esencijalne aminokiseline: lizina i metionina. Dobiva se uglavnom iz namirnica životinjskog porijekla, ali nastaje i u tijelu. Zajedno s vitaminima B skupine, carnitin pospješuje stvaranje, sazrijevanje i pokretljivost spermatozoida i poboljšava spolnu moć. Do manjka carnitina može doći kod osoba koje ne unose dovoljno bjelančevina, vitamina B i C i željeza, kod vegetarijanaca, kao i kod strogih dijeta za mršavljenje.

Najbolji izvor: meso i mliječni proizvodi.

 

Tablica dnevno potrebnih hranjivih sastojaka:

 

 Folna kiselina  400-800 mcg
 Vitamin A  10000 i.j.
 Vitamin C  200-1000 mg
 Vitamin E  400 i.j.
 Cink  60-100 mg
 Željezo  30-40 mg
 Carnitin  20000 mg

 

Da bi mogao komentirati moraš se registrirati,
ako već imaš račun prijavi se! Registracija | Prijava

PREPORUČUJEMO