Košarica Narudžba

Grahorice - bobice za zdravo srce

13.11.2011
M. Šimović
U povijesti ljudske prehrane grah, grašak, bob, leću i slanutak nalazimo vrlo rano u upotrebi pa možemo reći kako je uzgoj grahorica star koliko i samo poljodjelstvo. Danas su mnoge od ovih kultura nepravedno zanemarene kao "siromašna hrana".

 Nutritivno se mogu pohvaliti superhranjivošću, a gastronomski velikim bogatstvom okusa.

Prve tragove grahorica i mahunarki nalazimo u drevnim azijskim i maloazijskim kulturama od Kine, preko Indije do Mezopotamije, te u starim indijanskim kulturama od Meksika do Perua, odakle su se svaka u svome smjeru proširile svijetom. Na Sredozemlju su ih uživali podjednako Egipćani, Grci i Rimljani, kao i oni s Iberskog poluotoka. Pa ipak, nigdje njihova primjena nije raširena kao u Italiji i Dalmaciji. Maneštre, minestre, minestroni, sa suhim ili svježim mesom... Imena i recepata je bezbroj, a vašoj mašti ostavljamo da ih oblikuje onako kako nepce želi i zaslužuje.

BOB

Bob je povrće podrijetlom sa sredozemlja, oblikom pomalo nalik grahu, a bojom grašku. Riječ je o vrlo zdravoj namirnici koja je nedovoljno zastupljena u našim jelovnicima jer su je, nažalost, potisnule "američke biljke": grah, krumpir i kukuruz. Naime, osim što ćete sa 100g boba zadovoljiti sve dnevne potrebe organizma za vlaknima,opskrbit ćete tijelo i željezom, magnezijem, manganom, fosforom, tijaminom, željezom, lecitinom i vitaminima B skupine. Kada je bob u pitanju, nema straha od kolesterola ni od zasićenih masnih kiselina - njihove su vrijednosti zanemarive pa kad bismo bobu trebali dati neku nutricionističku ocjenu, bila bi to čista petica!

GRAH

Grah je jednogodišnja biljka velike hranjive vrijednosti, prenesena iz Amerike u Europu u 16. stoljeću skupa s krumpirom i kukuruzom. Najpoznatija je i najrasprostranjenija mahunarka u cijelom svijetu. Nutritivno, grah je odličan izvor bakra, fosfora, mangana i magnezija, a dobar izvor kalcija i cinka. Od vitamina obiluje folnom kiselinom, tiaminom i vitaminom B6, dok energetski 100g sirovog graha sadrži 333 kcal, od čega je 60% ugljikohidrata, 24% proteina i 1% masti. Jednostavno rečeno: grah je superhrana! Smeđi, bijeli ili crveni grah jedan je od najboljih biljnih izvora proteina, siromašan kalorijama, mastima i natrijem. Klijanjem se povečava količina vitamina u grahu, osobito vitamina E i C, a sušenjem zrno ne gubi svoje hranjive sastojke. Grah ne sadrži gluten pa ga mogu koristiti  oboljeli od celijakije. Preporuča se u dnevnu prehranu uvrstiti što više dijetalnih vlakana, pri čemu je također grah izvrstan izbor. Vlakna potiču i održavaju pravilnu probavu i sprječavaju konstipaciju te su pomoć kod prevencije i liječenja hemoroida i raka debelog crijeva. Vlakna strvaraju i zdravu crijevnu mikrofloru koja je preduvjet za snažni imunitet, smanjuju razinu kolesterola u krvi i mogu spriječiti razvoj bolesti kardiovaskularnog sustava. Uravnotežuju razinu šećera u krvi i smanjuju apetit jer se sporo razgrađuju u probavi, što dugo daje osjećaj sitosti. Sprječavaju prebrz rast razine glukoze u krvi nakon obroka pa je odlična namirnica za oboljele od dijabetesa i pretilosti. Grah ima povoljno djelovanje i na mentalno zdravlje preko vitamina tiamina.

GRAŠAK 

Grašak je jednogodišnja zeljasta biljka čija se najstarija nalazišta javljaju u neolitu. Pronađen je u starogrčkim grobovima 6000 godina prije Krista, a u južnoj Rusiji u 5000 godina starim arheološkim slojevima. U Europu je stigao početkom srednjeg vijeka u vrijeme velikih seoba. Europljani su u 17. st. rado pripremali svoja omiljena jela od graška. Danas se grašak uzgaja gotovo u cijelom svijetu; dobro uspijeva u krajevima s prohladnom i vlažnom klimom. Grašak je bogat izvor ugljikohidrata (14%), proteina (5,5%) i vlakana. Tu još valja spomenuti masti i lecitin, tvari važne za živčani sustav. Za vrijeme klijanja graška razvijaju se vitamini C i E. Grašak je i odličan izvor tiamina u suhim plodovima,  dobar izvor riboflavina i niacina koji sudjeluju u metabolizmu ugljikohidrata, proteina i masti. 100g graška sadrži 81 kcal. Važno je grašak uključiti u prehranu ako često osjećate umor jer njegovi nutrijenti održavaju energiju unutar stanica organizma. Održava zdravlje kostiju i srčano-krvožilnog sustava jer je izvrstan izvor vitamina K (24% preporučenog dnevnog unosa), dobar je izvor folne kiseline i vitamina B6. Ovi nutrijenti sprječavaju nakupljanje homocisteina koji narušava vezanje kolagena u kostima.

LEĆA

Pretpostavlja se kako je leća bila prva namirnica koja se počela uzgajati - tragovi su pronađeni još iz mlađeg kamenog doba. Vjerojatno potječe iz jugozapadne Azije, odakle se preko Sredozemlja proširila u Europu. Prije 8000 godina pronađena je na arheološkom nalazištima Bliskog Istoka, ali i u grobnicama faraona. Uzgajali su je stari Grci i Rimljani, a spominje se i u Bibliji. Stoljećima se kombinirala s ječmom i pšenicom. Danas je poznato četrdesetak sorti leće, koje se razlikuju bojom, veličinom i oblikom. Leća je poznata kao energetski vrijedna namirnica (338 kcal na 100g) zbog visoke koncentracije B vitamina i velikih količina ugljikohidrata. Ta je kombinacija čini idealnom za fizički aktivne osobe. Odličan je izvor proteina i vlakana (100g osušene leće osigurava 48% proteina i 46% vlakana od preporučenih dnevnih potreba), a sadrži i velike količine aminokiseline lizin koja nedostaje žitaricama. Zbog toga se kombiniranjem leće s različitim žitaricama u istom obroku dobiva uravnoteženi sastav aminokiselina, čime se zadovoljava ukupna potreba ljudskog organizma za esencijalnim aminokiselinama. Ugljikohidrati iz leće postepeno se otpuštaju u krv nakon obroka zahvaljujući složenom sastavu i prisutnim vlaknima. Sadrži značajne količine vitamina i minerala. Odličan je izvor tiamina, vitamina B6, fosfora, magnezija, željeza i cinka. Dobar je izvor riboflavina i niacina, a osrednji izvor folata i kalcija. Leća ne sadrži zasićene masnoće, kao ni štetni kolesterol, a izvanredan je izvor topivih i netopivih vlakana. Visok sadržaj vitamina B-kompleksa povoljno utječe na živčani sustav, a visoki sadržaj željeza pomaže u sprječavanju slabokrvnosti. Leća se uvijek kupuje u suhom obliku (smeđa, zelena, narančasta). 

Da bi mogao komentirati moraš se registrirati,
ako već imaš račun prijavi se! Registracija | Prijava

PREPORUČUJEMO